בשנת 2021 השיק בנק ישראל את מערכת "מעבר בקליק" או בשמו הידוע "ניוד בקליק". מטרת המערכת מבורכת. בנק ישראל מצא כי לקוחות הבנקים נשארים בבנק שלהם ולא עוברים לבנקים אחרים, גם אם התנאים שם טובים יותר, בגל הבירוקרטיה והסיבוכים הכרוכים במעבר ביין בנקים.
לכן בנק ישראל שקד על מערכת לניוד חשבונות בין בנקים באופן שהבנק המוחלף ישתף פעולה עם הבנק החדש ויעביר את כל פעילות הלקוח אל הבנק החדש – כרטיסי אשראי חוץ בנקאים, הרשאות, צ'קים וכו' וכל זאת על מנת להקל על האזרח שיחשוש פחות לבצע את המעבר.
כתוצאה מאפשרויות הניוד, יתחרו הבנקים על לקוחותיהם ולא ייקחו אותם כמובן מאיליו או במילים אחרות – להגביר את התחרות בשוק הבנקאות..
אבל כוונות לחוד ומציאות לחוד.
רק 223 אלף לקוחות העבירו את הפעילות הפיננסית שלהם בין הבנקים. אמנם מדובר בעליה לעומת העבר אך בהחלט לא המספרים שבנק ישראל קיווה לו.
נתונים אלה מצביעים מחד, שהאזרח הסביר הינו אפתי ולא באמת בודק את כל האפשרויות העומדות בפניו על מנת לקבל תנאים טובים יותר בבנקים אחרים אך הדבר גם מעיד על כשל מבני במערכת הבנקאות בישראל שפועלת כבנקאות סגורה ולא מעודדת תחרות בינה לבין עצמה.
בנק ישראל והמפקח על הבנקים צריכים לפעול ביתר שאת לעודד את התחרות ולהשוות את המערכת הבנקאית לזו הנהוגה ברוב מדינות העולם.
גם אנחנו כאזרחים צריכים להיות יותר מודעים ויותר פעילים על מנת לשפר את התנאים שלנו מול הבנקים ולא לתלות את האשם רק בבנק ישראל והמערכת הבנקאות.