לקוחות בוחרים באיזה בנק לפתוח חשבון עו"ש משיקולים רבים: שירות, הנחות בעמלות, הטבות, שירותיות, בנק דיגיטלי או אנושי סוג השירותים שהבנק מציע, גודל הבנק והסניף ועוד.
לכל אחד חשוב משהו אחר. הצעירים מחפשים דברים שונים מהגיל השלישי, בעלי עסקים יחפשו בנק עם סל שירותים לעסקים לעומת שכיר שיחפש בנק נגיש וזול והיריעה קצרה מלהכיל את מגוון השיקולים.
מאד חשוב להגדיר מה אתם צריכים מהבנק ואילו שימושים אתם זקוקים לו
אך בכל זאת אתן דגשים על השיקולים המרכזיים:
- עמלות נמוכות – ישנם כ- 20 בנקים בישראל, בנקים גדולים וקטנים ובסופו של יום כולם מתחרים על ליבם של הלקוחות ורוצים אותם אצלם. במיוחד אלה עם הכנסות טובות שמהם הבנקים יכולים להרוויח. חלק מאמצעי הפיתוי הם במתן הנחות בעמלות הבנק. יש לבדוק לאיזו תקופה ההנחות תקפות. ישנם בנקים שההנחות תקפות ל 1-3 שנים ויש כאלה שנותנים פטור מעמלות לכל תקופת חיי החשבון בתנאים מסוימים ( העברת משכורת מסכום מסוים ). לכן חשוב מאד לקרוא את השורות הקטנות לפני שמתחייבים בפתיחת חשבון. בנוסף, יש לברר את עלות העמלות וההנחות לא רק על פעולות רגילות בחשבון אלא גם על הזמנת פנקסי שיקים כרטיסי האשראי של הבנק, עמלות מט"ח וניירות ערך למי שזה רלוונטי לו. כמו כן יש לבדוק את עלויות האשראי, קרי מה המחיר שתשלמו על מסגרת האשראי, כרטיס האשראי ומהצד השני יש לבדוק מה הריבית שהם נותנים על פיקדונות . בקיצור יש לשבת עם נציגי הבנק ולברר את כל נושא העמלות וכן, לא להתבייש לנהל מו"מ להפחתה בעמלות במיוחד אם אתם רואים את עצמכם כלקוחות טובים.
- מי שעובר בנק בגלל שצבר חובות בבנק הישן והוא מרגיש כי מערכת היחסים עם הבנק הישן כבר לא יחזרו לקדמותן, צריך לזכור כי גם אם הוא פותח חשבון בבנק חדש, עליו להסדיר את זנבות החובות בבנק הישן לפני שהם יסגרו לו את החשבון.
- נגישות – למרות שהכל היום דיגיטלי וניתן לבצע כמעט הכל באמצעות האפליקציות והאתרים של הבנקים ועדיין מומלץ לחפש בנק שנמצא קרוב אליכם והוא נגיש בשעות שאתם פנויים. לכל בנק יש ימים ושעות פתיחה משלו ואתם צריכים למצוא סניף שיתאים לצרכים שלכם. ישנם בנקים דיגיטלים ללא סניפים שכל השירות הינו דיגיטלי ואין אפשרות להגיע ולהיפגש עם נציגי הבנק. זה יכול להתאים לסוג אוכלוסייה מסוים ובוודאי לא לכולם.
- שירות – אחד הפרמטרים החשובים כיום. יש לבדוק האם יש מישהו לדבר איתו שייתן מענה. לבדוק האם הבנק שירותי ולא יעקם פרצוף בעת בקשה להגדלת מסגרת או מתן אשראי ויוכל לספק פתרונות לצרכי הלקוח בבקשות חריגות ובתקופות קשות יותר. האם הפרסונות בסניף הספציפי הם אדיבים ושירותיים וניתן לבנות מערכת יחסי בנק לקוח בריא. לדעתנו זה יותר חשוב מעלות עמלה כזו או אחרת. לצורך כך יש לכתת רגליים ולהיפגש את נציגי הסניף השונים ולא להסתמך על פרסומות והמלצות של אחרים, חשובים עד כמה שיהיו.
- שירותים דיגיטלים – בכל הבנקים ניתן לבצע את מרבית הפעולות באמצעות אתר הבנק או באפליקציה אך ישנם הבדלים באיכות ומגוון האפשרויות בין בנק לבנק וכדאי לשים לב לכך בהכנת שיעורי הבית בבחירת הבנק.
- סיווג החשבון – ישנו הבדל בין פתיחת חשבון פרטי לחשבון עסקי. בחשבון עסקי ישנם כלים לניהול עסק שלא קיימים בחשבון הפרטי. זה לא אומר שכל עצמאי זקוק לחשבון עסקי , במידה והפעילות הכספית שלו בעסק אינה מורכת ודורשת כלים מיוחדים. נציין כי סיווג חשבון עסקי מוריד מדירוג האשראי רק בשל היותו מסווג כחשבון עסקי ומוטב לעצמאי שלא באמת זקוק לחשבון עסקי להסתפק בחשבון פרטי לניהול עסקו.
- חשבון משותף – כאשר ישנם שני צדדים ( או יותר ) המבקשים לפתוח חשבון בנק יחד, יש לשים לב למתן אפשרויות ביצוע הפעולות בחשבון. האם ביחד או כל אחד לחוד ואילו פעולות יכולים לבצע כל אחד לחוד. יש לכך משמעות רבה בניהול החשבון ובמסגרת מערכת היחסים ביניכם ובין הבנק. נמליץ גם על הוספת סעיף "אריכות ימים" בחשבון שיבטיח, במקרה של פטירתו של אחד מבעלי החשבון שהצד שהני יוכל להמשיך ולבצע פעולות בסיסיות בחשבון. ללא סעיף זה החשבון יחסם עד להמצאת צו ירושה, דבר הלוקח מס' שבועות במקרה הטוב.
- להתכונן – לפני שאתם פונים לבנק שבחרתם, כדאי להוציא דוח ריכוז נתונים ואת דירוג האשראי שלכם. ניתן לקבל את שניהם באמצעות אפליקציית קפטן קרדיט. תוכלו לראות מראש כיצד הבנק מהצד שלו רואה אתכם בנקודות חוזקה והחולשה שלכם. אם תדעו היכן נקודות החולשה שלכם, תוכלו לתקנן מבעוד מועד ואז כשתפתחו חשבון בבנק, המעמד ונקודת הפתיחה שלכם יהיה חזק יותר והבנק ירצה אתכם כלקוחות ויוכל להציע תנאים טובים ומשופרים ממי שסוחב איתו בעיות מהעבר.
. לאחר שתבחרו את הבנק והסניף המתאים לכם, תקפידו לעקוב אחר הפעילות הבנקאית שלכם, תשלמו את ההתחייבויות בזמן, תיקחו אשראי במשורה ושימרו קשר עם הבנקאי שלכם.
במקרה ונתקלתם בבעיה עם הבנק שאין באפשרותכם לפתור? אני מזמין אתכם לפגישת יעוץ ללא התחייבות במשרדי.